Akt notarialny – jakie ma znaczenie przy zakupie domu?

Akt notarialny – jakie ma znaczenie przy zakupie domu?

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami umowa kupna-sprzedaży domu musi być sporządzona w formie aktu notarialnego. W innym przypadku taka transakcja będzie nieważna. Notariusz jest odpowiedzialny za poprawne sporządzenie umowy i właściwy przebieg całego procesu.

Formę zawarcia umowy kupna-sprzedaży nieruchomości określa kodeks cywilny. Jedyny rodzaj umowy przenoszącej własność to akt notarialny. Każda inna umowa zawarta między stronami będzie nieważna i nie powoduje skutków prawnych. Nie ma znaczenia rodzaj nieruchomości, jej przeznaczenie czy wartość.

Akt notarialny wymagany jest również w przypadku nieodpłatnego przekazania nieruchomości w darowiźnie.

Akt notarialny gwarancją bezpieczeństwa transakcji

Notariusz zobowiązany jest do prawidłowego przygotowania umowy oraz dopełnienia wszelkich formalności. W przypadku podejrzenia oszustwa lub wątpliwości co do dobrowolnego przystąpienia stron do transakcji jest on zobowiązany do odmowy sporządzenia aktu notarialnego, co zabezpiecza zarówno interesy sprzedającego, jak i nabywcy.

Na podstawie aktu notarialnego robione jest później zgłoszenie do sądu w celu aktualizacji zapisów w księdze wieczystej prowadzonej dla danej nieruchomości.

Dokumenty niezbędne do przygotowania umowy

Zanim złożymy swoje podpisy na potwierdzenie przeprowadzenia transakcji, musimy do notariusza dostarczyć dokumenty niezbędne do przygotowania umowy. Ich rodzaj i liczba będzie uzależniona od rodzaju nieruchomości oraz rynku, na jakim ją kupujemy. Inne dokumenty będą potrzebne przy zakupie nieruchomości od dewelopera, a inne, gdy kupujemy lokal z drugiej ręki.

Podstawowymi dokumentami są:

  • umowa przedwstępna, która również może być zawarta w formie aktu notarialnego,
  • dokument potwierdzający prawo własności sprzedającego, np. akt notarialny,
  • numer księgi wieczystej,
  • zaświadczenie potwierdzające, że nikt nie jest zameldowany, w przypadku nieruchomości mieszkalnych,
  • zaświadczenie o braku zaległości w opłatach,
  • świadectwo charakterystyki energetycznej.

W przypadku zakupu domu zostaniemy również poproszeni o dostarczenie wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i wypisu z rejestru gruntów.

Dodatkowe dokumenty mogą być wymagane w przypadku zakupu działki budowlanej lub gdy transakcja jest finansowana za pomocą kredytu hipotecznego. W każdym przypadku strony będą również musiały przedstawić dokument tożsamości.

Koszty

Za sporządzenie aktu notarialnego notariusz pobiera taksę, której górna wysokość jest określona przepisami i jest uzależniona od wartości nieruchomości.

U notariusza ponosimy również inne opłaty, takiej jak sądowa opłata za założenie księgi wieczystej i wpis własności. W przypadku zakupu nieruchomości na rynku wtórnym notariusz pobiera również od nas i odprowadza do urzędu skarbowego podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC).

Dodatkowy koszt, na który musimy być przygotowani, to opłata za wydanie odpisu aktu notarialnego.

Dodaj swój komentarz

Wszystkie pola są wymagane.