willa ze strzechą i basenem

Co wpływa na atrakcyjność domu na sprzedaż?

Ocena atrakcyjności domu na sprzedaż może ci się przydać w dwóch sytuacjach: albo gdy planujesz sprzedaż już posiadanej nieruchomości i chcesz znaleźć sposoby na podniesienie jej ceny, albo gdy planujesz zainwestować w taką nieruchomość i zastanawiasz się, na co zwracać uwagę, aby inwestycja była dochodowa. W obydwu przypadkach przydadzą ci się informacje zawarte w poniższym artykule.

Lokalizacja jest najważniejsza

To jest dobra i zła wiadomość. Dobra dla tych, którzy mają dom w atrakcyjnej lokalizacji, ponieważ nie ważne w jak kiepskim on będzie stanie i tak znajdzie nabywcę. Zła dla tych, których nieruchomość położona jest w mniej atrakcyjnej okolicy, bo niestety ale domu nie przeniesiesz. Jednak i w tym drugim przypadku istnieje szansa na pozytywny wpływ lokalizacji na cenę. I to należy mieć na uwadze, jeśli kupuje się dom w celach inwestycyjnych. Otóż niektóre lokalizacje w danej chwili nie są jeszcze zbytnio atrakcyjne, jednak mają przed sobą świetne perspektywy. Zazwyczaj łączy się to z planowaną rozbudową pobliskiej infrastruktury. Jeden z typowych przykładów to domy położone na terenach przylegających do terenów przeznaczonych pod obwodnice miasta. Póki obwodnicy nie ma – ceny są tam niskie. Jednak gdy droga powstanie, dojazd do miasta oraz do sieci dróg krajowych będzie na tyle dobry, że również wartość domu od razu skoczy do góry.

Charakterystyka okolicy

Jest to w pewien sposób związane z poprzednią sekcją, czyli z lokalizacją, ale chodzi tu o inne aspekty. Zdarza się, że mimo iż lokalizacja jest atrakcyjna, najbliższe sąsiedztwo działa jednak niekorzystnie na atrakcyjność domu. W mieście może to być np. przystanek autobusowy naprzeciw nieruchomości, przez co nieustannie słychać głośne, dieslowskie silniki autobusów. Poza miastem może to być z kolei jakiś obiekt przemysłowy albo np. spalarnia śmieci lub oczyszczalnia ścieków. Działa to także w drugą stronę i jeśli masz dom w peryferyjnej dzielnicy miasta, jednak niebawem powstanie w niej stacja metra, takie sąsiedztwo wpłynie korzystnie na atrakcyjność nieruchomości.

Wielkość i zagospodarowanie działki

Jeśli ktoś kupuje dom, to m.in. dlatego, że chce mieć dookoła niego kawałek prywatnego terenu. Tak więc dom z większą działką będzie bardziej atrakcyjny. Szczególnie, jeśli dotychczasowy właściciel lub gospodarz poświęcił środki i pracę na to, by tę działkę porządnie zagospodarować. Mowa tu o porządnym ogrodzeniu, nasadzeniach, zbiorniku na deszczówkę czy domku gospodarczym do przechowywania narzędzi i np. opału.

Stan techniczny domu

To chyba jest oczywiste, że jeśli dom jest ruiną, to również jego atrakcyjność jest bardzo niska. Jeśli znajduje się w dobrej lokalizacji, i tak go sprzedasz, jednak cena będzie dużo niższa od rynkowej. Często klienci nie chcą samemu remontować domu. Pragną wprowadzić się do już gotowego do zamieszkania lokalu i są skłonni za ten komfort zapłacić za to więcej niż gdyby samodzielnie przeprowadzali remont. Dlatego doprowadzenie domu do dobrego stanu technicznego może być po prostu dobrą inwestycją.

Układ pomieszczeń

Zdarza się, że naprawdę duże domy mają na tyle niefunkcjonalny układ pomieszczeń, iż nawet rodzina 2+2 ma problemy z funkcjonowaniem w nich. Z kolei nowoczesne projekty stawiają na to, aby przestrzeń była wykorzystana optymalnie. Dlatego nowe domy, mimo średnio mniejszej przestrzeni niż takie budowane przed chociażby dekadą, w praktyce okazują się wygodniejsze. Możesz rozważyć opcję przearanżowania ścianek działowych i układu pomieszczeń tak, aby zoptymalizować funkcjonalność domu – to podniesie jego atrakcyjność, dzięki czemu nie tylko szybciej znajdziesz klienta, ale też uzyskasz wyższą cenę.

Wyposażenie domu

To bardzo szeroki temat. Może obejmować nawet umeblowanie – czy to całkowite, czy tylko części wykonane pod zabudowę. Sprzęt RTV i AGD – zdarza się, że na rynek trafiają domy w pełni wyposażone. W domu istotne są również takie elementy wyposażenia jak kotły grzewcze, klimatyzacja czy instalacja fotowoltaiczna. Wszystko to może podnieść atrakcyjność, ale nie musi. Jeżeli wyposażenie jest stare, wadliwe i nadaje się tylko do wymiany, dla klienta będzie dodatkowym kosztem, a nie atutem.

Dodaj swój komentarz

Wszystkie pola są wymagane.